Halau Tikus Contact Family Tikus Racun SiteMap Umpan Alam Petua

Walaupon Kecil Tikus Tetap Takut

www.alamtikus.blogspot.com
Photo Credit: Cool Flash By Cool Irish
Adakah anda sudah kehabisan cara untuk menghalau tikus dikawasan rumah? cara yang paling berkesan ialah dengan membela seekor kucing walaupun kecil atau masih baby, tikus tetap takut dengan ketajaman kuku si kecil.

Yang harus dirisaukan ialah tikus besar iaitu Tikus tanah, iaitu tikus yang paling degil dan tak hiraukan kucing dengan jarak yang dekat, inilah tikus yang selalu menyorok dalam kereta anda dan tidur dalam enjin kereta terutama bila musim hujan dan bersarang serta membawa sisa makanan ke dalam enjin.

Dinasihat agar anda selalu membuat "spot check" enjin kereta anda, jika ia telah mendiamai atau membuat sarang yakni sarang tempat tidur dengan masa yang lama, maka anda terpaksa menyuci kasawan enjin kereta dengan bahan kimia supaya bau air kencing serta najis hilang. Jika ia masih berbau dikhuatiri tikus tanah akan kembali mendiami kereta anda.

Setelah membasuk enjin, anda hendaklah meletakkan "berus sabut" di dalam enjin kereta dalam kiraan 4 atau 5 ketul, serta meletakkan "ubat gegat" supaya bau ubat gegat akan menjarakkan tikus tanah untuk menghampiri kereta.

Kenapa harus meletak berus sabut?
Sebenarnya berus sabut amat ditakuti oleh se-ekor tikus kerana ia berbentuk tajam dan boleh mencederakan kulit se-ekor tikus apabila terkena. Oleh sebab itulah anda harus meletakkan berus sabut disebelah malam terutama dimusim hujan.

Kenapa harus meletakkan ubat gegat?
 Ubat gegat sebenarnya akan mengeluarkan bau yang tajam dan sekaligus membuatkan se-ekor tikus tidak merasa senang dan mengalami pening apabila terhidu, seperti setengah dari kita tidak dapat menghidu bau cili goreng dan ia akan membuatkan kita "bersin", dan begitulah kekuatan ubat gegat terhadap se-ekor tikus.

2 comments:

  1. Power jugak ubat gegat ye utk halau cik siti queen ni. Tak pernah le try lagi setakat ni

    ReplyDelete
  2. Memang betul, saya pernah cuba, letak dalam enjin kereta, sebelum ini enjin kereta saya penuh dgn taik, dan sisa makanan, selepas cuci saya letakkan ubat gegat yg ketul besar dan letak berus sabut.. alhamdulillah sampai sekarang tikus tak bersarang tidur lagi walaupon pada musim hujna

    ReplyDelete

We Open For The Advertising - Iklan From Celtic Avenue

Subscribe

Subscribe for New Post Notifications

Topic Archive