Halau Tikus Contact Family Tikus Racun SiteMap Umpan Alam Petua

Alam Tikus

Hujan Panas-hujan panas, maka membiaklah tikus secara banyaknya di dalam iklim seperti negara Asia, Malaysia, Indonesia, Myanmar, Vietnam dan lain lain. Ada pula yang makan tikus.

Alam Tikus
Tikus Rumah

Tikus padang cantik dan bersihnya badanya kerana ia cuma memakan hidupan kecil seperti belalang dan re-rumput. Jika ia melintasi diatas kaki, anda mungkin tak terasa terkejut dan rasa keji.

Tikus rumah dia manja, jinak jinak tak boleh dipegang, dia pintar, dia boleh jadi jahat sekiranya anda buat jahat, nak tipu dia anda mesti bijak. Kalau anda suka dia kenalah layan dia macam anda menjaga kucing, so terpaksa lah kena bagi susu dalam piring dan letak atas lantai. Kalau anda ternampak dalam rumah dan halau guna kayu dan sebagainya, silap haribulan baju anda dia gigit, cabinet anda dia robekkan.

Tikus longkang, yang ini selalu memberi masalah pada manusia, tikus lonkang dipanggil kalau ia hidup di bandar bandar, dan ia juga tikus yang hidup ditepi semak samun, dalam timbunan sampah dan sebagainya. Tikus amat jijik dipandang, muka hodoh, ekor berkurap, badan agak gempal, ada yang kehilangan bulu, ada yang kehilangan ekor kerana dia suka menyorok yorok dalam longkang, di dalam Pasar Borong.
Kalau anda pergi ke pasar borong untuk membeli sayur dan sebagainya, pasti anda akan ternampak dengan ramainya dan betapa kotornya, dah tuh di depan anda pun dia lalu dengan selamba tanpoa rasa takut, kerana dia tau anda lebih takut darinya.
 

No comments:

Post a Comment

We Open For The Advertising - Iklan From Celtic Avenue

Subscribe

Subscribe for New Post Notifications

Topic Archive