Halau Tikus Contact Family Tikus Racun SiteMap Umpan Alam Petua

Bahaya Kencing Tikus


Tikus, bukan sahaja bahaya kepada kereta anda tetapi ia juga membahayakan kepada manusia, sebagai contoh penyakit kencing tikus atau dikenali sebagai "Leptospirosos" iaitu penyakit sindrom weil, deman canocola ia merupakan penyakit berjangkit yang berpunca daripada bakteri spesis tikus.
Penyakit ini pertama kali menyerang manusia iaitu pada tahun 1904,

Bagaimana manusia boleh terkena jangkitan kencing tikus?
Ia boleh disebarkan melalui air, iaitu air mandi, air sungai, air jeram yang mana kawasan punca air tersebut didiami oleh sekumpulan tikus, atau melalui tin minuman yang kotor, iaitu air tin yang disimpan disalam stor dan terkena air kencing tius sebelom mengedarkan ke pasaraya

Untuk membasmi penyakit ini, biasanya  peralatan perlindungan digunakan pada mereka yang berdepan dengan haiwan yang berpotensi dijangkiti bakteria ini, iaitu membasuh di bahagian yang terkena  dengan bakteria ini atau mengurangkan jumlah tikus di kawasan yang berkepadatan tinggi. Terdapat juga vaksin khas  yang digunakan bagi pesakit yang diserang penyakit kencing tikus seperti doxycycline, penisilin, atau ceftriaxone.
Alam Tikus

Dianggarkan sejumlah tujuh hingga 10 juta manusia dijangkiti dengan penyakit kencing tikus setiap tahun. Penyakit ini biasanya terjadi di kawasan beriklim tropika panas, namun begitu ianya berpotensi untuk disebarkan di kawasan beriklim lain.

Bagi mereka yang memelihara kucing mungkin mempunyai kelebihan atau dapat dijauhi terkena penyakit kencing tikus, kerana memang sudah diakui tikus tetap takut pada si kucing walaupon kucing tersebut terlalu kecil, jika seekor tikus terkena cengkaman kuku kucing walaupon kecil ia amat menyakitkan bagi tikus dewasa.

anda tak usah risau  kerana terdapat banyak racun tikus yang dijual di kedai kedai, akan tetapi jika ia membebankan anda maka, cukup sekadar menyimpan ubat gegat dalam jumlah kuantiti yang banyak didalam almari atau kereta bagi menghalau "Tikus" tidur atau bersarang didalam enjin.

Jika tikus bersarang dalam enjin, ia membahaykan kereta, kerana jika enjin rosak, maka jumlah wang ringgit yang besar juga harus dikeluarkan bagi membaiki kereta. Jika ia menggigit anda, boleh membawa padah.

Katakan tidak pada "Tikus" amalkan spray "Serai Wangi" di kawasan rumah anda untuk mengelak si Tikus busuk datang mengintip.

No comments:

Post a Comment

We Open For The Advertising - Iklan From Celtic Avenue

Subscribe

Subscribe for New Post Notifications

Topic Archive